Selasa, 22 Mei 2012

Pemergian Hamdan Bin Adam

Hari Jmaat yg lepas 18hb Mei, aku ade bengkel utk siapkan syllabus program baru...biasanya hr jumaat mmg aku balik awal kul 12 lebih...tp hr tu balik lambat dlm kul 5lebih...masa amik Muiz kat umah pengasuh dia (kak Da), hubby tel, dia ckp kat mana...dia pesan terus balik umah tak yah singgah mana2...ye la...aku ni kan selalu jugak singgah g beli pisang goreng laa...g beli sayur dulu laa...mlm tu hubby ade jamuan perpisahan staf dia yg nak pindah...so, may b sbb tu kot dia suh aku balik cepat...

Sampai umah, aku tgok dia takde lagi...aku pun terus tel dia sbb ingatkan dia tak amik Muaz lg kat umah pengasuh...dia kata, Muaz ade dgn dia kat opis....aku pun buat mcm biasa laa...bukak TV utk Muiz sbb aku nak mandi dan solat etc...lepas solat dan dlm kepala ni tgh fikir nak masak apa laaa...sbb tinggal ber 3 aje, hubby bgtau ade berita sedih...aku suspen jekkk...ye laa...berita sedih ni selalunya berita yg kita tak nak dengar kan...dia ckp yg abang dia dah meninggal...aku ni tgh berdiri, rasa mcm nak pitam pun ade...terus urut2 dada, dan duduk...sbb....aku terus teringat bini dan anak2 dia yg masih kecik....

Aku terus packing baju....budak2 suh mandi, baju pun main sumbat2 jek...sepatutnya hr khamis ni kami baru balik Johor sbb cuti sekolah, Muaz dgn Muiz tinggal umah nenek...so hubby ckp bawak je baju lebih, budak2 tinggal tinggal terus...Kul 6.50ptg kami gerak balik johor dr jengka...

Sampai umah mak aku kat layang-layang kul 1lebih...solat, makan dan tinggalkan budak2 pastu baru gerak balik Majidee....Muaz dgn Muiz masa tu dah bangun, siap main2 lg mcm hr siang plak....belum turun kete lg aku dah tak tahannnn dahhhh....

Abang ipar aku tu takde sakit apa2...so meninggal mengejut...menurut cerita akak ipar aku, tghr tu dia balik umah...dia ngadu kat bini dia, dia sakit dada...bini dia tu nurse...bini dia ckp jgn laa kije kl sakit...tp dia ckp dia byk kije nak buat, kene gak g opis...ptg lepas masuk kije dlm 30min, org opis abang ipar aku ni tel bini dia...bgtau abang ipar aku ni pengsan dan muntah2...panggil ambulan, bini dia sempat naik ambulan sekali g Hospitak Sultanah Aminah (HSA) ...dlm ambulan dia masih boleh cakap2 lg dgn bini dia, dia ckp dada rasa sebu jek...sampai kat emergency, sekejap aje...dia dah takde utk selamanya....

Katanya serangan jantung...Abang ipar aku ni umur 38tahun...kl aku jd bini dia, kak dahlia, aku pun tak tau nak buat apa...yelah...hilang tempat bergantung...selama ni jaga anak sama2, semuanya sama2 tiba2 pergi mengejut....bulan Januari hr tu baru je kak dahlia tu keguguran anak no 5...kalau laa sekarang ni dia tgh preggy, lagi laa kesian kan...

Ni laa gambar family arwah masa raya tahun lepas....semoga rohnya dicucuri rahmat...hubby aku tak leh nak tgok jenazah...masa sampai pagi tu kat majidee,dia ckp kaki diadah gigil2 dan dia terus duduk sebelah jenazah...baru je beberapa hari lepas mereka balas2 msg...dia pun pelik sbb dia ckp abang dia mmg susah nak msg2 nih..rupa2nya, bini dia yg taipkan msg tu....mlm tu sebelum kami sampai, akak ipar aku ckp, org yg dtg ziarah punyaaaa laa ramai...mcm kenduri kawen pun ade...yelah, arwah ni ramai kawan...pastu org kuat surau kat tmn perumah dia kat JP Perdana...dekat2 dgn tmn Mount Austin tu....surau kat taman tu pun katanya mereka buat secara gotong royong...cantik jugak...org2 surau pun ade bgtau yg arwah sgt pemurah...ade jek bawak makanan utk kawan2 dia kat surau...so, aku bgtau laki aku la...patutlah murah rezeki abg ipar aku ni satu family sbb suke bersedekah....

Untuk kak dahlia dan anak2...semoga tabah dan cekal dlm menghadapi hari2 yg mendatang...anak2 mereka umur 9, 6,5 dan 2tahun....masih kecik..tak tau apa pun lagi....semoga ade laa hikmahnya di sebalik apa yg terjadi...Allah bagi dugaan pada org yg mampu menghadapinya....

Semoga rohnya dicucuri rahmat....Al Fatihah....

17 ulasan:

Yaati Nor berkata...

takziah..sedih baca berita kematian..

azi berkata...

Salam Rindu Yan...
Takziah untuk keluarga Abang ye...semoga isterinya tabah menghadapi semua ini.....


Lama tak dengar cerita Yan....mesti perut Yan dah besarkan...jaga diri tau...jangan lasak-lasak sangat....:)

Mat Gebu berkata...

Salam takziah dari DTS-MAT GEBU dan al-fatiah untuk arwah....

Kakzakie berkata...

Sedih kakak Yan... moga keluarga semua diberi kekuatan dan redha. Takziah dari kakak dan keluarga. Salam buat En.Mat/muiz/muaz...

Khususan ila ruhi almarhum Hamdan bin Adam al-fatihah...

miloais milo berkata...

innalillahiwainnailahiroji’un…
salam takziah buat kak dahlia sekeluarga…. dan juga buat keluarga suami Yan…
moga tabah dan sabar ye…

dah lama Yan tak update
sekali update – berita yg sedih….
take care ye Yan…

Daddy Ziyyad berkata...

Takziah..

AL fatihah buat arwah abg ipar tu..

Aku Ibu Muda berkata...

Salam Takziah dari saya...

MamaFaMi berkata...

Takziah dari kami sekeluarga. Semoga roh Allahyarham ditempatkan di kalangan golongan beriman.

PUTUBAMBU berkata...

takziah buat arwah ye azian..

semoga kakak ipar awak lebih tabah..

al-fatihah

Rai berkata...

innalillah..takziah..

berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul..semoga isterinya tabah..

h4ni3 berkata...

salam takziah buat yan, hubby n family allahyarham

al Fatihah

Sharifah Nadzarah berkata...

alfatihah utk arwah...
yan mcm familiar lah muka arwah tu...tapi dimana ye...
kita pun baru kehilanga bapa mertua 11/5 hari tu...

Alin Marlini berkata...

Ajal n maut yg tdk dapat dijangka. Smg arwah dtempatkan bersama2 org beriman.

Awak kena byk bagi support pada Kak Dahlia

fini zaini berkata...

alfatihah..utk arwahhh

munna berkata...

Al-FATIHAH.... Takziah buat ahli keluarga ...semoga semuanya tabah ye Yan....

Citarasa Rinduan berkata...

yannnnnnnn..
dapat merasai saat kini kakakmu bersedih..
ada nikmatnya time dia gugur rupanya, walau dia sedih january lepas,skurangnya tak lah skrang dia tertanggung2 lagi kesedihan..
salam takziah, al fatihah atas arwah hamdan b adam...

Marya Yusof berkata...

Yan, sedihnya Marya baca kisah ni! Yelahkan sakit tak, tetiba dia pergi begitu sahaja...itulah kita pun tak tahu ntah bila giliran kita pulak kan... Takziah buat Yan sekeluarga... Al-Fatihah...