Selasa, 19 November 2013

Burger Bakar Azian

As salam.selamat pagi...hari ni datang opis awai giller...kul 7.15pagi dah sampei...sbb nya kul 8 nnt sy kene bagi ceramah kat student yg baru masuk...tajuk dia:Peranan Sebagai Mahasiswa...(perghhhhh....slide dah siap...nak edit2 jek balik n tambah2 mana yg patut jekkk)
hari tu berkesempatan laaa buat burger...tp kekonon nak buat sendirik laa patty dia tu hahh...dok godeh2 kat google...ek eleh...senang aje ngupenya....ahahahahah(ade nada berlagak di situ ye...tp nak buatnya pun amik masa jugak walaupun resipinya dah ade...ahahahah)ni projek usaha sama dgn muaz sbb dia pun nolong sekalik...ehhh...dia mmg suke bab2 kerja dapur nihh....kikiki
yang dia punya dia buat sendirikkk
masa ni dia siap terangkan satu2 macam mana nak buat...boleh dia bahasa diri aku ni makcik....
"makcik2...buat dia macam ni ye mula2...." hampehhhh....

OK the bahan2nya ialah seperti berikut

Bahan-Bahan

400g daging cincang
sedikit serbuk roti(dalam 2sudu gitu)
sebiji telor
2sudu sos lada hitam
2 sudu sos tiram
1 sudu gula
1 sudu teh garam
2 sudu madu(ai saje saje jekk letak...)
italian herbs secukupnya...kalau yg tak suke bau2 herba ni, tak yah letak pun takpe...

Cara-Cara Membuatnya

1. Campurkan semua bahan-bahan dan gaul hingga sebati
2. Kepal2kan dan buat bentuk patty...kalau kreatip nak buat bentuk lain pun boleh jugak...(bentuk kereta ke...ni idea muaz...ahahahah)
3. Then jangan buat sedang2 utk roti burger tu, buat kasik beso sikit sbb daging ni mengecut.(mula2 aku buat banyak betul komen dari Muaz...dia cakap bila makan burger ummi ni tak dapat pun daging...dah makan sampai tgh baru jumpa daging dia...cisss.....)
4. Masukkan dalam peti sejuk sekejap dalam 10-15min nak bagi dia mesra2 gituuu...kalau tak sabo nak tunggu, bakar jek terus pun bolehhhh cik jahhhh.
5. Saya bakar gune tefal aje...malas nak kotorkan GF...(nampak nooo pemalas kannn...ahahah), bakar sampai masak.saya letak sedikit marjerin semasa membakar.


Dapat banyak jugak laaa...tapi saya tak buat patty semuanya...yg lebih saya buat ball2...ala2 meatball gitu...saya buat spageti....

Selamat mencuba!!!

3 ulasan:

Kakzakie berkata...

Amboi Muaz... lupakan mama zakielah ye. Cuti ni tak balik Johor ke? Mama nak burger bakar yg Muaz buat tu:)

Rai Ourkizuna berkata...

hahaha..comelnya panggil mak dia makcik..sabo je la..

Tanpa Nama berkata...

bagusnye dpt anak bujang camni... kalau i ade rezeki dpt aishah, bole la cop bt calon menantu... :) *comment xde kaitan* yan kalau masak x pernah x sedap kot.. bile la dpt g jengka lg...

-geng P-