Jumaat, 16 Disember 2011

Daging Kicap Cepat






ok, yg ni mmg cepat taw...

Bahan-Bahan:

daging , ikut laa byk mana, agak2 tp di rebus empuk kemudian hiris nipis2
kentang potong mcm wedges dan digoreng dulu
lada kering 5 tangkai*
3 ulas bwang merah*
2 ulas bawang putih*
air secukupnya utk blend
kicap secukupnya

Cara-Cara:

1. ok, lada kering tu masak dulu atau rendam dgn air panas, kemudian blend dgn bawang2
(kat umah sy mmg dah ade dah lada dan bawang yg siap di blend, jd lagikkk cepat)
2. tumis bahan blend, bila dah naik bau, masukkan daging dah hiris2 td
3. kacau2 kejap, pastu curah kicap ikut laa byk mana
4. masak kejap sehingga daging dan kicap bersatu(ade tak term yg lagi sesuai ek?) heheheh
kl nak ade kuah2, letak air tp tunggu sampai kuahnya pekat...tp sy jarang tambah air, sbb nak rasa kicap pior...heheheheh


siappppp!!!

cepat tak???

tak sampai 30 min rasanya...




9 ulasan:

kakchik@ella berkata...

mmg cepat!! sesuai utk org yg mengejar masa mcm KC ni.

ikatankasihku berkata...

kelekang kelekung, siap!!!mmg sempoi!..hehehe

kakcik berkata...

Kat rumah kakcik, anak2 tak mahu makan daging. :(

Munnafendy berkata...

daging & kicap sebati kot??? hehe

miloais milo berkata...

cepat tu - setengah jam dah siap...

Sharifah Nadzarah berkata...

good3...
lambat lagi

Lina berkata...

apa2 klu masak kicap mmg sedap...1 masakan yg cepat dan sedap

Kakzakie berkata...

Daging kicap anak-anak kakak suka. Muiz mesti banyak makan kalau lauk macam ini kan...

DrSinga berkata...

kalau cili dan bawang dah siap blend... kejappp je lahhh....


kalau baaaru nak gunting2..rendam2..blend2...
kim salam laaaa..
( kata sorang yang malas masak..)
:)