Khamis, 27 Mei 2010

Bengkel Pengurusan Berat Badan

Hari ni lambat tulis blog sbb pegi bengkel pengurusan berat badan...
Walaupun aku ni tgh preggy tapi aku pegi jugak...
Orang-orang ni dok tgok je aku...jadik perhatian betul...isk isk isk...
Aku pegi pun sebagai persediaan lepas bersalin nanti...kan nak kuruskan balik badan...heheheh
Sebenarnya kalau nak kurus, jangan skip breakfast...
Breakfast tu penting...sbb kalau kita tak breakfast, kita akan makan untuk lunch dalam kuantiti yang banyak...jadilah macam kak ayu yang makan oat sebagai sarapan...
oat ni bagus ye tuan2/puan2...sbb makanan ini mampu mengurangkan kolesterol dalam badan...
orang yang ade sakit jantung, bagus makan oat ni...
tapi kalau sarapan macam ni, memang susah nak kurus...






Sarapan pagi tadi...roti canai segera & kari ayam



selain dari itu, ade juga makanan-makanan yang baik untuk memecahkan lemak seperti buah oren, tangerine, lemon (ni adik beradik, sepupu sepapat laaa)...sbb tu ade orang cakap, bila makan bende-bende lemak ni, kita kene minum air limau(tak kisah la limau apa, jangan limau bali dah laa...)
Ok , macam mana nak tau yg diri kita ni sebenarnya dalam kategori gemok, kurus, atau sihat???
caranya dengan mengira BMI atau indeks jisim badan...

berat (kg)


BMI =______________


tinggi(m) x tinggi (m)



kalau BMI kurang dari 18.5 = kurang berat
18.5 - 23 = berat sihat
23-30 = berat berlebihan
lebih 30 = GEMUK....

kalau dulu 25 - 30 tu baru berat berlebihan, tapi laa ni , sudah tukar laaa...

saya???? berat badan berlebihan laaaaa

lemak pula ade macam-macam lemak...
lemak tepu ialah lemak yang akan jadi beku dan kera pada suhu bilik, contoh makanan yg byk dgn lemak tepu ialah, daging berlemak, kulit ayam, santan, keju, minyak sapi etc. makanan-makanan ni boleh meningkatkan paras kolesterol dalam darah...
lemak tak tepu pulak, lemak yang lembut dan cair pada suhu rendah, lemak ni terbahagi kepada 2 iaitu lemak mono tak tepu (kekacang, minyak zaitun, minyak bunga matahari) dan lemak poli tak tepu(minyak kacang soya, ikan salmon, minyak jagung).
Ni kiranya lemak yg baik laa...
ade orang cakap minyak kelapa sawit tu tak bagus...
Tapi tadi doc tu cakap, sume minyak dari tumbuhan tu bagus....cuma bagaimana cara kita menggunakan minyak tersebut....kalau kita menggoreng menggunakan minyak yang sama lebih dari 3x, minyak tersebut lebih berbahaya dari minyak tepu...maksudnya akan menambahkan kolesterol laaa...nak jimat, jimat jugak tapi kesihatan kene jaga...
makan banyak tak pe, asalkan kita menggunakan kalori dalam badan kita ni dengan sewajarnya...
kalau makan pastu tido, mmg la gemok...sbb badan tak guna pun kalori...tu yg badan naik macam lori...huhuhuhu
mak aku selalu takut-takutkan aku...dia cakap makan jangan byk2...nanti nak masuk umah pintu tak muat....huhuhu...
tapi aku suh mak aku tukar pintu umah bg lebar atau guna sliding door alau aku gemuk ......besar sikit...heheheheh...

Tiada ulasan: