Rabu, 16 November 2011

Kerapu seekor rm350



ketika sy melawat students yg praktikal di Jabatan Perikanan FRI Tanjung Demong, Besut, ianya satu pengalaman baru bg sy....
apatah lagi pada students tu....
budak ladang g buat praktikal kat tempat ikan....
heheheheh
gambar di atas adalah anak2 ikan kerapu
selalunya kita dengar pokok2 yg di hybrid atau dikacukkan
tapi ini ikan...dan ikan kerapu....ye...sgt sedappp....


yang ni ikan kerapu yg sedia utk dijual kepada penternak....
ni pun sekor yg ade berbelas ringgit taw...ikut sizenya....
kerapu jantan dari kerapu ketam. kerapu betina dari kerapu harimau....
telor ikan betina dan sperm dr induk jantan akan disenyawakan...
peratus persenyawaan kl dapat 20% pun dah kira tinggi laa tu
tp selalunya tak berjaya...
sbb tu harganya mahal....



anak-anak ikan di bela dan diberi makan dalam bekas2 ni
namanya CENTS....kita bukan nak belajar pasal ikan ni kan, so tak yah laa sy terangkan lebih lanjut tentang CENTS itu...heheheh



my student dgn induk kerapu betina...yg jantan lagikkk besoooo....
tak dapat nak amik gambonya sbb dekat kolam lain dan susah nak tgok
budak2 ni beruntung betul dapat praktikal kat sini.....

ikan ni katanya dijual dgn harga rm350 seekor
dah siap masak laa

tp yg tak best....biasalah....gomen kan....
mana2 tempat gomen yg aku pergi semuanya __________.......
sila letak sendiri ayat anda di tempat kosong

selain dr tempat ni, aku g
MARDI kuala terengganu, jabatan pertanian, pusat PLPP jerteh, PPK kerandang dan setiu, RISDA besut,GM peladang kuala ibai.....



8 ulasan:

ainnoraini berkata...

mahalnye ikan tu ye..nasib baik kak ain tak makan ikan mcm tu..makan pun ikan kecik2 jer...

ooo..suke kaco kak ain ye..nnt jumpe kak ain picit2 pipi yan tau...nnt kite jumpe kat BBB pulak ye..jgn lariiiii...tungguuu....

munna berkata...

besonya ikan tu.... rm350 seekor mmg mahal...

Sharifah Nadzarah berkata...

takot lah nak makan kalau beso sgt...

azian berkata...

kak ain...
heheheh,...sy mkn ikan yg biasa2 aje....

akak bila jd model, bgtau sy taw...hehhehe (nak aotugraph....larikkkkk)


kak munna...
yg besar tu induk dia....kl yg jual utk mkn may b size biasa aje...nnt sy tanya students sy balik, sbb diorang mkn kerapu yg rm350 tuh...

sharifah...
sy kl beso2 pun takut jugak tp kl utk pasaran, sizenya tak de laa besar mcm induk tuh...heheheh

ikatankasihku berkata...

mahal ek sampai 350..hu3

azian berkata...

mama ikin....
huhuhu....tu laaa....mahei sgt...

bujal X berkata...

nak isi apa kat tempat kosong tu? keh keh~~

Lina berkata...

fuhhh seekor rm350!!! masyukkkk tu sbb kat restoran seafood mmg permintaan ramai ikan kerapu