Khamis, 3 November 2011

Puff Ala Shepherd Pie



semalam dah janji dgn adibah nak buat puding roti....
then mlm td, baru perasan kat esbok takde telo ngupenya!!!!
aihhhh....
rosak projek mak jemah!!!

then, teringat ade puff tu,
sy pun buat laa puff mcm ni...dulu pernah buat dah...


ok, yg ni buat lain sikit....suka2 hati je kan...heheh

Bahan- Bahan:

10 keping kulit puff
4 keping daging burger-mcm biasa, masukkan dlm microwave, then tumbuk
1/2 tin kacang peas
1/2 btg carrot
1 kuib pati ayam
2 sudu sos tiram
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
4 tangkai lada merah*
* dikisar
2 sudu sos nanas & cili
crabstick secukupnya
mozarella secukupnya
air secukupnya

utk topping kentang

kentang 6 biji direbus hingga empuk
2 sudu susu cair
butter 2 sudu
sedikit oregano
sedikit tyme
sedikit parsley - flake
sedikit lada sulah

Cara-Cara

1.tumis bahan2 kisar
2.masukkan keret, daging yg dah ditumbuk,soso tiram , sos nanas dan cili, kiub pati ayam,air secukupnya
3.masak sampai pekat,dah siap, ketepikan
4. utk kentang, lenyek2 kan kentang dan masukkan kesemua bahan sehingga betul2 lembut dan masukkan dlm beg utk mudah kita paipkan...pakai pelestik je pun boleh
5.letak puff dlm acuan seperti di bawah dan sudukan daging td




6. kemudian letakkan crabstick



7. dah siap letak crabstick, letak kentang td



8. macam ni rupanya bila dah siap letak kentang tu



9. letak mozarella pulak...
sebelum bakar



10. OK, yg ni dah siap bakar, guna suhu tinggi pun tak pe...just nak bg puff tu masak dan kentang jadi kuning2 gitu...



selamat mencuba....

p/s mmg leceh....heheheh

sy ade bengkel 1 hari ni, jd sy cuba jenguk umah kawan2 bila ade masa ye....xoxo

20 ulasan:

ikatankasihku berkata...

dah mcm rancangan masakan pulak..step a sampai z semua lengkap..he3 :)

kakcik berkata...

Kakcik tabik dengan Yan. Rajin betul Yan masak memasak. :)

Kakzakie berkata...

Betullah kakcik dia memang kerjanya masak aje....

gadisbunga berkata...

uish. kagum ah. siyes kene cuba nih!

Zurina berkata...

sedapnya...bikin sdiri puah atikan...ikut citarasa...;)

Alin Marlini berkata...

menarik ni yan..nak cubala..

miloais berkata...

rajin banget uols ni...
jom kita berjiran! :D

Yan berkata...

Alaaaa sodap nyaa.. Buat minum petang ni mmg sedap.

Yan berkata...

Alaaaa sodap nyaa.. Buat minum petang ni mmg sedap.

Zie berkata...

akak pegi bengkel ape?

bujal X berkata...

kalau rumah dekat saya da ketuk pintu rumah akak~~keh keh~

Dinas Aldi berkata...

Rajin sungguh! Bertuah suami & anak2 Azian :)

Zul Fattah berkata...

fulamak.. sedapnye rasa... nk try buat r

azian berkata...

ikatankasihku...
akak, akak pun boleh buat jugak...kl sy tunjuk mcm ni, baru senang nak faham kan...heheheh....sy suka jugak kl dapat tunjuk mcm ni....tapi...addehhh....kl budak2 berdua tu tolong sekalik mmg susah laaa...heheheh

azian berkata...

kakcik...
alah kakcik...kakcik pun rajin jugak kan...sy biasa2 je laaa...heheheh

kak zakie...
kl laa boleh kerja sy hanya memasak saje....best jugak tuhhh...heheheh

GB...
tak apa yg nak di kagumkan....biasa2 aje GB...gambar2 GB lagik mengagumkan...hehehe

azian berkata...

zurina...
ye betul...sedap ke tak sedap ke, diri sendiri yg buat...hehehe

alin marlini...
akak, sy tiru jamie oliver ni tp sy dah mak jemahkan resipinya...hehehe

iols...
akak, bestnya laa kl kita berjiran kan...heheheh

azian berkata...

kak yan...
a'ah kak, kl buat minum petang pun sedap gak...

zie...
bengkel OBE...closing the loop, akak yg buat utk org2 fakulti...heheheh
(jgn tak caye , akak jadik KETUA AJK OBE fakuti akak...adoiiiiiii...pening betul!!!)

azian berkata...

bujal...
kl umah jauh pun boleh aje kl nak ketuk...heheheh'

teacher...
alah teacher, teacher pun boleh jugak buat utk che G...mesti dia suka....tak pun buat utk sy je laa teacher....heheheh

zul fattah...
salam kenal...OK, dah cuba nnt bgtau ye...manalah tau, nampak lagi mantopppp...heheheh

munna berkata...

walaupun ada hero yg mengacau... boleh gak yan masak macam2.... tabik spring lah

Lina berkata...

kagumlah dgn azian...kreatif :) patutnya bole masuk masterchef cam ni