Rabu, 8 Mei 2013

Bukan Cerita Dongeng

As salammualaikum dan selamat pagi
hari ini saya nak berkongsi sedikit tentang satu kisah bukan cerita dongeng
hihihi
serius nihhh...tapi maaf laa ye kalau TERpanjang
 
sebenarnya saya tak berapa nak sihat dari bulan 2 hari tu
perkara ini berlaku selepas saya melayat jenazah staf suami saya
lepas balik tu sebelum masuk rumah,saya basuh kaki dan mandi
macam biasa memang saya ni lemah semangat
jadi saya tak tgok pun jenazah arwah
nak dijadikan cerita selepas itu, badan saya rasa tak OK
tak tau nak cakap macam mana tak OK tu
mulanya saya anggap mungkin saya nak demam
badan kejap2 rasa seram sejuk macam nak demam
tapi lama2 macam makin teruk
sebab bila rasa tak OK
masa makan pun boleh berhenti tiba, hilang selera makan
rasa takut dan berdebar debar
kalau tgh memasak pun tiba tiba saya boleh berhenti
sebab badan rasa sangat lemah
nak berdiri pun tak mampu
kalau duduk kat opis, tiba-tiba rasa tak boleh buat kerja
duduk dan pandang skrin komputer(walaupun masa tu tgh online FB...hihihi)
tanpa buat apa2 buat seketika
macam kene freeze jekk...
sebenarnya dulu masa saya bujang(zaman anak dara laaa....zaman masa kurus...kikiki)
saya pernah jugak kene macam ni
tapi lama2 hilang sendiri
tapi makan masa laa jugak
mak suruh saya berubat dengan sorg atok ni...(bukan atok saya laa ye...cume sebab dia da tua tu panggil atok....)
dia cakap saya kene badi mayat
dia bagi air suruh mandi dan minum
 
Alhamdulilah laaa...lepas tu saya rasa ok...cuma kadang2 je rasa tak OK
tapi lepas balik dr Tioman baru2 ni, badan saya jadik balik
kali ni macam lagi teruk
nak nafas rasa susah
badan rasa macam kene cucuk-cucuk
malam nak tido tak boleh
mimpi bende2 tak elok
mimpi kene gigit kala jengking
rasa berdebar debar sepanjang masa
nak masak tak boleh
nak makan pun takde selera
asyik marah2(yg ni sebelum2 ni pun marah2 jugak..hihi)
malas nak solat
rasa macam ade orang dok perhatikan kita
dan lagi satu saya selalu cakap kat hubby saya
macam ade org kat luar rumah
tapi bila dia tgok takde pun
jadi, perasaan ini macam makin tak dapat dikawal
 
saya ade jumpa dengan seorang ustaz ni
dia cakap saya lemah semangat
dia suruh saya minum air anugerah
atau air yg telah dibacakan 30juzuk al Quran
 
Minggu lepas saya tergerak nak singgah ke Pusat Rawatan Islam di Jengka 15
tiap2 hari memang saya lalu jengka 15 ni tapi tak tau kenapa baru tergerak nak pergi
masa saya datang tu
saya tanya dulu berapa kos rawatannya...ye laa...takut tak mampu plak nk membayornya
org tu cakap, (dia bukan ustaz ...cuma mungkin tau dalam hal2 utk rawatan islam ni kot...so saya pun tak panggil ustaz..saya panggil encik jek...ok, faham tak?)hihihi
ok, dia cakap bayar ikut seikhlas hati
then dia minta saya ceritakan masalah saya
ketika saya mula ceritakan masalah saya tu, tiba2 saya termenangis
saya pun tak tau kenapa
jadi, org tu suruh saya balik rumah dulu
kemudian datang balik dengan en suami
so, saya pun balik rumah dan bagitau pada suami saya
amik anak2 kat rumah pengasuh
kemudian datang balik ke pusat rawatan tu
 
Rawatan ni lebih kepada amalan2 pembacaan surah2 al Quran
saya di minta untuk ambil wudhuk
kemudian diletakkan pewangi(tak tau apa tapi bau wangi...rasa best jekkk)
pewangi tu diletakkan di pergelangan tangan kat nadi
then letak kat ibu jari, dan dikemam seketika
 
Ade seorang yang bacakan surah2 dari belakang saya
saya diingatkan untuk beristighfar sepanjang proses rawatan tersebut
dan saya menangis lagi sepenuh hati
saya pun tak tau kenapa
tapi rasa lepas tu, rasa yang sangat sihat
rasa best jekkk...hihihi
 
tak tau macamne nak gambarkan
jadi, ade 3orang kat situ sepanjang sesi rawatan saya
kemudian dia cakap saya perlu amalkan beberapa surah
tapi kene ade Pengijazahan
dia panggil seorang ustaz ni (ustaz ni takde kat situ masa saya datang, jd lepas diorang tu tel baru ustaz tu datang)
ustaz tu (boleh laa panggil ustaz sbb mmg nampak mcm ustaz, boleh gituuu....hihihi)
ustaz tu suruh saya baca surah2 dari buku yang akan dibekalkan pada saya
dan selepas habis saya baca, dia terangkan apa yang saya perlu buat
surah2 tu ade yg perlu dibaca sebanyak 3x
kene baca selepas subuh dan selepas magrib 2x 1hari
perlu diamalkan selama 65hari
dan Pengijazahan itu berharga rm180
 
hari ini baru hari ke 8
namun begitu semalam adalah hari yang sgt kritikal untuk saya
badan tiba2 rasa tak Ok semula setelah seminggu rasa macam sihat
menurut mereka yang merawat saya, kemungkinan
kemungkinan ye
ade bende yang nak menumpang kat dalam badan saya
(badan acik ni debab sangat ke, kang kl ade yang numpang makin debab laaa acik...huhuhu)
atau sihir
sebab saya mimpi digigit binatang berbisa iaitu kala jengking
 
pada saya, saya memang tak bermusuh dengan sesiapa
tapi jika ade mereka2 yg diluar sana
rasa tidak senang dengan diri saya,
jangan malu2 untuk berjumpa dengan saya
kalau malu sangat, boleh tulis surat
bagitau apa yang tak puas hati
tak perlulah nak hantar bende2 yang tak elok
 
semoga Allah lindungi kami semua
dan saya harap agar saya kembali sihat
dapat beribadah dengan tenang
dapat masak2(penting nihhhh...hihi)
doakan saya ye kawan-kawan....
 
 
 
 
 
 


9 ulasan:

NoRLi berkata...

teruskan istiqamah dengan amalan..semoga ko dan family di bawah lindungan Allah..perbaiki diri mungkin kita tak sedar kita ade buat salah silap..atau pun kita ni kena tempias je sebenarnya...kuatkan semangat dan iman...sentiasa sokong ko :)

Kakzakie berkata...

Kenapa hari itu tak cerita pun dgn kakak masa di rumah? Sebaiknya jgn selalu keluar malam-malamlah Yan. Jaga diri itu juga anak-anak. Apa yg ustaz itu suruh asal bukan syirik amalkan utk kebaikan. Kakak doakan moga diberi kekuatan..

Sharifah Nadzarah berkata...

Yan...seram pulak membacanya...moga yan teruskan dgn apa yg ustaz tu suruh..tgok apa jadik..& bykkan baca quran..risau gak kita...takkan badi mayat mcm tu..tapi apapun kita semua doakan yan diberi kekuatan untukmelawan semua ni..

bersama kak Es berkata...

Ada sedara kak Es pun macam tu..badan lemah dan perlu menDINDINGkan diri dengan surah2 yang terpilih.
banyakkan istighfar dan moga Yan kembali sihat.

Chik Att berkata...

Semoga sembuh dan kembali sihat....ameenn...

ainnoraini berkata...


Teruskan apa yg ustaz tu suruh...kami pun turut doakan...semoga cepat sembuh...

Cikgu Jiss berkata...

semoga yan cepat sembuh, janji Allah itu pasti, dekatkan diri kita denganNYA, in shaa Allah Dia takkan lupakan kita.

Amin Deraman@Kelantan berkata...

Allah Senantiasa Bersama Kita

Marya Yusof berkata...

As salam Yan,

Semoga makin sembuh & sihat... seram jugak baca cerita ni... jaga diri ye...