Jumaat, 21 Oktober 2011

Nasi Ayam



nasi ayam mmg mudah!!!
addehhh...asyik nasi ayam je kan yg aku ngeti buat....
hehehhehe

kan hari tu abg ipar aku dtg...
tapi tak sempat nak buat nasi ayam
di sbbkan bahan bahannya dah ade, aku pun buat laaa
aku balik umah waktu tghr jap...(ngulo laa kejapp...hehehe)



masak sikit aje sbb mlm nnt nak masak lagi...
eh, sy mmg macam tu....jarang masak byk2...lain laaa kl ade hal ke atau hubby takde...
heheheh

mmg mcm tu laaa sy...



yg ni hubby punya dan ummi punya



disebabkan kami tunggu abah tak balik2...muaz pun dah tak sabar nak mkn...
korang tgok laa...dah roboh dah nasik dia, pastu main susun2 timun
abah kul 2.30 pun tak balik lagi sebenarnya....
jadikkkk...
kita makannnn duluuuuu

Resipi Nasi Ayam Mudah

Utntuk Nasi

1 batang serai
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 kiub pati ayam
(semua bahan ni blend)
bahan2 tumis - bunga lawang, kayu manis, cengkih etc
sedikit marjerin utk menumis
air rebusan sup ayam secukupnya
beras 1pot

---Masak gune periuk nasi elektrik----
Periuk nasi panaskan atas dapur, kemudian cairkan marjerin utk menumis
Masukkan bahan tumis dan bahan yg dah di blend tadi
Bila dah naik bau, masukkan beras yang telah di basuh dan masukkan air secukupnya.
Air ni ambil dari air rebusan ayam yang nak buat sup.
Kacau sikit kemudian angkat periuk dan masak gune elektrik.


Untuk Ayam

Ayam yang direbus untuk sup di asingkan
Ayam diperap dengan sos tiram, madu, kicap.nak letak gula sedikit pun boleh.
Perap dalam 1jam atau lebih.
Kadang2 ai tak perap pun...hagak2 dah sebati tu terus goreng

Untuk Sup

Rebus ayam dulu dgn jumlah air yang secukupnya sbb nak gune air tu utk masak nanti.
Jadi, agak2 laa.  Bila da masak nasi, balance air yang tinggal tu digunekan utk buat SUP.
Letak 1 kiub pati ayam.
Letak kentang dan carrot.
Kalau aku selalunya ayam yg tulang2 tu aku tak amik utk perap, tp biarkan aje dalam sup tu.
Kaki2 ayam dengan leher2 ayam laa selalunya yg kene tinggal dalam sup.
So, reneh lagi sup.

Untuk Sos

3biji lada merah
2ulas bawang putih
sedikit sos tomato
sedikit sos cili
gula secukup rasa

Blend lada dgn bawang putih
kemudian masak
masukkan bahan2 sos dan gula
Masak hingga pekat
Air secukupnya sbb kl pekat sgt pun kdg2 mcm tak best sos tu


p/s sambalnya tak buat....pakai sos nasi ayam ayamas aje (boleh jadi jurucakap ayamas laa kau nihh...asyik2 ayamas aje kan...heheeh)

25 ulasan:

Sharifah Nadzarah berkata...

sedapppp..n3 tengahari lak tu..mmg tau yan ni..
yan resepi muffin jgn lupe...hihihi

ikatankasihku berkata...

saje je tau tayang nasi ayam ni...hakak pon nak makan nasi ayamlah jap lagi ..tak boleh tahan woo tgk nasi ayam azian ni......

Kakzakie berkata...

Org dah niat nak masak nasi ayam, tetamu balik pun teruskanlah juga. Eh... Sharifah tu dah nak resepi muffin pulak dah..:)

Muaz makan, mana adik tak ada. Kat rumah Cik Ti ke?

munna berkata...

klu anak kak munna makanan dah ada dpn mata mmg x boleh tunggu dah...habis diterkamnya

miloais berkata...

rajin banget uols masak selalu...
hehehehe

sedap nampaknya nasik ayam tu Yan...
nak sepinggan bleh???
hik hik hik

Pia berkata...

"weh nasik ayam pulak..sedapnya..azian,abahnya lambat balik yer..makanlah dulu yer mana tahan tengok jer nasik ayam tu..hihi.."

cik cek berkata...

Nasi Ayam...emmmm...sedapnya...:D

nyanyisunyi berkata...

sedapnya nampak..akak tk penah masak nasi ayam..selalunya boli jer

azi berkata...

Azian..
sedapnyer nasi ayam tu....akak pun dah lama tak masak..)

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

nasi ayam mmg sedap.cpt dan kenyang.

Dinas Aldi berkata...

Mintak sepinggan nasi ayam tu? Hehehe. Oklah, lawak saja. Sebenarnya sepinggan tak cukup, nak 2 pinggan, kihkih!

Citarasa Rinduan berkata...

yan..
kak ayu lama tak singgah sini, bila masuk terus rasa nak pitammmmmmm
ko.. heheh

yan, mmg menyelerakan nasi ayam ko..
bila kak ayu nak rasa air tangan ko yan??

dan.. pi kl nanti gathering 23 hb, jangan lupa beli tart nenas kak azie azah.. belikan utk kak tau

azieazah berkata...

Asyik Nasi Ayam jer...

Tak kesian ker kat ayam tuh? dah sebulan dia tak makan nasik....

ibu muslim berkata...

bestnyer... yan aku kopi resepi kek coklat kukus ko 4 besday anak aku... suhada uitm

KuNanGKuNanG berkata...

hujung minggu lepas wat nasi ayam jg..senang dan cpt..xyh tunggu lama nak ngap.hehehe

Scarlett O'Hara berkata...

Ala...buat kita terliur pulak.Tu yg follow smpi ke sini tu. :D

Zie berkata...

rajin betul akak masak..

So Shy Lady berkata...

btul tu, senang cpat n yg pnting lazat!

roti sosej kt bwh tu pun feveret ank2 akak gak ;D

azian berkata...

sharifah...
ok, nnt sy bagi resipinya ye....tunggu...heheheh

ikatankasihku...
heheheh...nasi ayam biasa2 aje laaaa....mesti akak pun boleh buat jugak...


kak zakie...
muiz kat umah kak da lagik, yan balik umah tghr kejap....pastu g kije balik...hehehhe

azian berkata...

kak munna...
kdg2 bukan anak2nya, maknya pun sekalikkk...heheheh'

iols...
akak,kl akak dtg sini, berpinggan pinggan pun tak apa kak....hehhehe....ntah sedap ke idak le sy masak...heheheh

kak pia...
abahnya selalu tak tepati janji...cakap kejap lagik kejap lagik nak balik...tp tak sampai2...heheheh

azian berkata...

cik cek...
nasi ayam senang jek.,, mudah dan cepat...lauknya pun ringkas...salam kenal...

nyanyisunyi...
akak, ye ke???tp kl akak cuba buat sekalik, mesti akak nak buat lagik dan lagikkk...heheheh

kak azi...
ok, pasni boleh masak ek kak...hehehe

azian berkata...

kak lydia...
ye setujukkkkk...hehehe

teacher....
hehehhehe....2pinggan ek????ok, nnt sy pos...pos dlm mimpi....nnt kita jumpa akak kene masak utk sy taw....hehhehe

kak ayu...
alahaiiiiii...sory2...akak nak ke tart tu kak???sy beli satu jek...dah abis....sedap sgt....rugi plak beli satu...huhuhu

azian berkata...

kak azie...
kl sy tau masak nasi ikan, kambing, atau daging, dah lama sy masak kak....ni tau nasik ayam jekkkk...heheheh

ibu muslim...
suhada??????hehehhehe...malunya aiii....ok, cuba yek...

kunang2...
betul2...senang kan...hehhehe

azian berkata...

Scarlett O'Hara...
salam kenal....alahaiii...meh laa sini sy masakka kl terliur tuh...hehehe

zie...
nnt kl akak masak apa2 akak tapaw kat zie ek...xoxo

SSL...
hehehhe....ye2....mmg mudah, cepat dan ringkas...

Lina berkata...

a'ah lar azian slalu buat nasi ayam mesti mudah kan...sy ni bila lar nak mencuba asik mkn kat kedai jer