Jumaat, 28 Oktober 2011

Sup Ikan Merah



disebabkan nak cepat kurus dan nak jaga makan sempena
program the biggest loser uitm,
aku pun masak laaa lauk2 yg kurang kolesterol
hehehhehe

Bahan-bahan:

1 ekor ikan merah size sederhana
1 biji tomato
sedikit bunga kobis
1 batang serai
lobak merah secukupnya
halia sikit
bawang merah 2biji
bawang putih 1 ulas
daun sup secukupnya
sup bunjut utk sup ikan adabi
air 400ml(secukupnya)
garam secukupnya

Cara-cara:

1. Ketepikan ikan yg dah disiang dan potong2 kecil
2. Panaskan air, masukan bawang2, halia , sup bunjut
3. Masukkan juga karot
4. bila dah didih, masukkan bunga kobis, ikan, dan renehkan dgn api kecil
5. akhir sekali masukkan tomato dan daun sup...
jgn lupa letak garam...sy letak sikit aje....heheh

SIAPPPPP!!!!

p/s sibuk sikit laaa....nnt sy jalan2 umah kawan2 ye...xoxo

29 ulasan:

Ya ALya berkata...

sup ikan sesekali mkn mmg sodap.....

ikatankasihku berkata...

boleh masak ni untuk adik saya yang sakit tu..tq azian share resepi :)

KuNanGKuNanG berkata...

sedap tu hirup kuahnye..:)

Kakzakie berkata...

Dah hilang berapa kilo Yan? Jelse ni kakak tau. Perencah jangan tumis sebab tak nak minyak boleh?

shahdiana berkata...

follow sini..salam perkenalan...masak sup ikan ni kalo tak hanyir kira terer kan????

SYANI berkata...

Tetiba teringat kat mak mentua sebab hari2 hantar sup ni masa saya dalam pantang dulu..

So Shy Lady berkata...

lama dh t.main rbus2 ni.....anak2 suka bgoreng je. bleh la buat nnti

kakcik berkata...

Makan begitu sahaja tau - tak perlu nasi. :)

azi berkata...

Azian...
akak tak makan ikan...boleh gantikan dgn. apa ye...?...akak pun nak diet juga lah...nanti kita tengok kita hilang berapa kilo ye Yan..he..he..

kakchik@ella berkata...

KC doakan misi Azian berjaya. Meh baca entry tntg azian kat blog KC meh.

Aku Ibu Muda berkata...

pernah mengidam sup ikan merah

itu lah kali pertama dan terakhir masak sup ni sendiri...kih kih kih

Ati Masrif berkata...

sedap dan sesuai sgt utk
kita yg tengah kunun2 diet :P

meriahceria berkata...

mcm2 tau je ko yan julie masak rebus ari ni...hehehe...saje je usik..julie pun masak sup ari ni..lemak da makin banyak ni..turun nye tidak..hahahah

mMoOnN aAlLeEaA berkata...

fav. saya n suami ni...

luahfikiran berkata...

SALAM,
SUKA DGN SUP IKAN MERAH NI ! ADA SAMBAL PULAK, BEST !

MulutPayau berkata...

akak pun suka sup ikan merah....

Yan berkata...

sedap ni kalau soupy soupy... ratah je..

h4ni3 berkata...

memang sedap!
dan memang menyihatkan! hehe

ummiarissa berkata...

saya belajar buat sup ikan ni dari emak...baru buat sendiri 2 kali..nasib baik sesedap masakan mak he he he

azian berkata...

ya alya...
sy suka tapi hubby tak suka...huhuhu

ikatankasihku...
org2 nak kurus, sakit mmg sesuai makan mcm ni je kan...seger kata wong jowo...heheheh

kunang2...
kuahnya biasa2 aje...sbb sy letak garam sikit...heheheh

azian berkata...

kak zakie...
mmg tak letak minyak pun kak, tak tumis pun, heheh....berapa kg???heheheh...nnt sy bgtau ye...

shahdiana....
lumur ikan dgn garam dan asam jawa dulu, mesti tak hanyir dah pastuh...insyaALLAH...

syani...
hehehe...sy plak hubby yg buatkan masa dlm pantang tp versi dia mmg tak sedap, tp dia mkn lauk yg sama apa yg sy mkn...kira ok laa tuhh...hehehe

azian berkata...

SSL...
org2 kat umah ni pun tak suka sgt mkn2 mcm ni hah...heheh

kakcik...
sy mkn dgn nasi...tp sikit...heheheh

kak azi...
bukan akak dah kurus ke????akak tak makan ikan??/rugi2...hehhehe

azian berkata...

KC...
dah baca tp tak sempat nak komen...huhuhu...tq ye sbb nak jumpa sy jugak masa gathering tu...KC mmg baik hati laa....huhuhu

AIM..,
wani, akak pun mesti dah tak masak lagik sup ikan ni sbb tak laku laaa kat umah...heheheh

ati masrif...
kak ati...heheheh...kunun2 diet kan tp mkn byk jugakkkk...addehhh

azian berkata...

julie...
addehhh...ye ke???lemak tu jahat betul kan...heheheh

LEA...
bagusnya jadi feveret sama2....bagus taw mkn mcm nih ...

Dato'...
sy buat sambal kicap aje...heheh

azian berkata...

MP...
heheh...sy pun suka jugak...

kak yan...
tu la kan kak...mkn gitu aje...jambali wae...(eh akak faham tak ni?heheh

doc...
apa boleh buat...nak jaga badan punya pasallll...hehehe

azian berkata...

ummiarissa...
bertuahnyaaaaaa laaa haiii...sedap plak tuh...heheheh...

Lina berkata...

wahhh klu cam ni ari2 maunya x kurus hehe

munna berkata...

Wah mesti dah byk turun berat badan kak yan... kak munna mmg perasan masa jumpa birthday yasmin berisi...masa jumpa kat rumah yan hari tu jauh susut badan yan

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

kalau tak letak garam mmg akak tak blh join yan mkn..huhu