Isnin, 31 Oktober 2011

Ayam Bakar Istimewa



ok, selain dr makan sup2 utk kurangkan berat badan, kita boleh jugak bakar2...
heheheheh
ayam bakar, ikan bakar....
tapi...
kl ayam bakar mcm ni,mmg makan nasik bertambah tambah laaaa
oppsss.....balik pada objektif asal ye....
kl azian kene makan nasi sikit aje...
esok akan ade taklimat utk peserta The Biggest Loser UiTM
apa2 nnt sy update ek


Bahan-Bahan:

1 ekor ayam, potong ikut suka, nak bakar sekor2 pun boleh
2 sudu ketumbar
1 sudu jintan putih
1 sudu jintan putih
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 batang serai
3 biji lada besar merah(nak guna lada kering pun boleh)
1 sudu gula(org cakap lagi byk gula lagi sedap, tapi kan nak diet, kurangkan laa gula ye...heheh)
2 sudu sos tiram
garam secukup rasa
1 sudu teh serbuk kunyit

Cara-Cara:

1. ketumbar, dan jintan2 di goreng tanpa minyak dahulu
2. masukkan bahan2 tersebut ke dalam blender bersama sama, lada, bawang2, serbuk kunyit, serai, sos tiram, gula dan garam.
3. perap ayam selama 2 jam(lagi lama lagi bagus)
4. Bakar selama 45 min atau sampai masak...

terima kasih oven ku!!!
baru jek verangan nak beli oven baru tp bila dapat bakar ayam ni, rasa syg plak kat ko...!!!

ok, bahan perap tu sy punya ade lagik, nak try buat kat ikan plak, hubby cakap kl ikan mesti tak sedap....heheheh

yg ni sy mkn dgn sambal kicap....
makan dgn sos pun sedap jugak
ikut laa selera masing2 ye

p/s nnt ade masa sy nak ajak u all gossip...(masya ALLAH....tak baik taw ajak org buat bende tak baik nihhhh....) haippppp!!!

ikatankasihku...sabar ye...dlm minggu ni sy poskan hadiah utk akak...xoxo



20 ulasan:

So Shy Lady berkata...

ahaks...ni bkn menu utk diet nih. klau akk, confirm tmbah nasi bpinggan2!

meriahceria berkata...

azian, kirim skit kat kita....hahahah

Lina berkata...

masak bakar2 ni selain dpd berkhasiat senang pun ya

Sharifah Nadzarah berkata...

YAN KITA CNP RESEPI TAU..TQ3...

Daddy Ziyyad berkata...

Saya akan cuba buat (baca: suruh mommyZZ buat) :P

makdara TERdiva berkata...

nak berdiet jugak lah camni.. :)

kakchik@ella berkata...

kalau camni punya menu diet ... anytime KC rela. Hihihi.

Yaati Nor berkata...

ni yg mengidam nak mkn ayam bakar nie..hehehehe sedapnya kak nampak..

bujal X berkata...

ayam bakar~~saya tak ble jumpa~nanti ketagih~keh keh~

munna berkata...

alamak...tergodanya ......

Yaati Nor berkata...

jom tgk tudung kat sini
http://kedaimacam2ada2u.blogspot.com/

ikatankasihku berkata...

tgk resepi ada jintan2 ni, conform meletops rasa dia...
napelah ku di uji dgn gambar2 sebegini..hua3..

haip, gosip apa tu..nak dgr2..

*ku menanti dengan penuh debaran..awwwwwww

ZanaNordin berkata...

boleh try resepi ayam bakar nie
he he eh....sesekali tukar selera kat rumah kan...

thanks sis

azian berkata...

SSL...
sy mkn ayam byk, nasi sy kurangkan...heheheh...voley gitu???

julie...
alah julie, kl duduk dekat2, takde halll laaaa...heheheh

lina...
mmg senang kan bakar2 ni, pasni nak try ikan plak...

azian berkata...

sharifah...
ok, cuba laa ye, yg ni selera kita, nnt boleh adjust kuantiti gula dgn sos tiram dan jugak garamnya...senang aje nih...heheh

doc...
kl doc yg buat, mesti lagi bermakna, isteri makin syg taw....(alangkah gembiranya sy kl hubby sy yg buat kan utk sy nihhhh)hehehe

MDT..
bukan ke kita tgh sama2 diet...heheheh

azian berkata...

KC...
alah kakchik...akak makan roti canai pun takpe...leh poco2 ke aero ke...sy ni nak mkn roti canai dah takut dah...kolesterollll...heheheh

yaati nor...
adddehhh...mengidam ke???heheheh....kene buat nihh...

bujal...
apa makanan yg ko tak ketagih?meh bgtau hakak ni hah...hehehe

azian berkata...

kak munna...
akak, sy pun agak tergoda gak dgn ayam bakar madu akak...heheheh

ikatankasihku...
kak...sabooooo...jintan2 tu dah mcm buat sate gamaknya kan kak...bau satu dapur best woooo...hehehhe

zana...
akak pun bukan biasa sgt bakar2 nih...nak diet laa katakan...heheheh

luahfikiran berkata...

SALAM,
BEST BETUL NAMPAK AYAM BAKAR TU ! KENA PERGI KE PAHANG NAMPAKNYA KALAU NAK MERASA !


p/s. KALAU DAH RASA2 NAK DATANG TU, ISI JE BORANG CEPAT2 ! BERITAHU SUAMI, SPECIAL INVITATION KPD BELIAU DAN ANAK2 UTK HADIR.

azian berkata...

dato'...
alahaiiii...malunya sy kl dato' nak dtg ke jengka....adddehhhh.....mesti sy duduk kat dapur aje masak yg special2 utk dato' sekeluarga...

insya ALLAH dato' kl takde aral kami sampai...

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

nyum2...rasa nak rembat jek seketul