Selasa, 10 Januari 2012

Sebab Saya tak baik dgn Cik T

entry semalam sy ade bgtau pasal cik T
alah, pengasuh muaz aka jiran sy
dia juga sy anggap macam mak sy sendiri
sebab kami mmg sgt baik
mereka yg selalu dtg ke blog saya, pasti tahu bagaimana akrabnya kami
namun begitu, biarlah saya ceritakan mengikut kronologi kes yg sebenar...

20/12/2011

saya ke temerloh dgn hubby dan muiz, muaz tak nak ikut.so dia duduk kat umah cik T...kami balik dlm kul 9.30 mlm.muaz cakap dia tak mkn kat umah cik T dan dia mintak sy gorengkan cucur adabi.sy gorengkan tapi dia tak makan.maknanya dia dah makan laa kat umah cik T kan...

21/12/2011

saya bawak muaz g opis sbb dia cakap nak makan roti canai kat bandar pusat.lagipun kelas saya 3 jam sahaja pada hari tersebut.pada waktu petang lepas saya balik dr keje saya ke rumah cik T mcm biasa, borak2 dgn dia...sy tanya dia tak bg makan ke kat muaz mlm tadi sbb muaz cakap dia tak makan.sebenarnya muaz makan, sampai muntah2 cik T cakap...

22/12/2011

pagi tu muaz ke rumah cik T tapi dia cakap pintu rumah cik T tutup, jadi saya telefon cik T utk dia buka pintu sbb saya dah nak pergi kerje.masa saya telefon cik T, dia seperti menengking saya sambil berkata kenapa saya tak bawak aje muaz ke opis.so, saya pun agak terkejut sebenarnya...lalu saya cakap padanya, saya balik tghr nanti.tghr tu lepas habis kelas jam 1 saya terus balik rumah.muaz cerita pada saya yg cik T tak nak jaga dia lagi.muaz cakap, mungkin dia nakal sgt sbb tu cik T marah dia.lepas makan, dia tertido kat umah, dlm kul 3 mcm tu saya kerumah cik T nak bgtau dia yg saya nak g opis semula, tapi muaz tgh tdo kat rumah.then saya tanya kenapa dia cakap dgn muaz dia tak nak jaga muaz lagi.ketika itu dia tgh lap2 peti sejuk dia.dia cakap dia KECIK HATI dgn saya sbb saya tanya pada dia, DIA TAK BAGI ANAK SAYA MAKAN KE?tapi saya cakap, saya takde niat nak kecik kan hati dia pun.saya tak sangka plak yg dia akan kecik kati....saya dgn penuh rasa bersalah mintak maaf pada dia...tapi...sedihnya saya sbb dia buat derk jek sambil lap2peti sejuk dia....dia suruh saya cari org lain....dia cakap, may b sebab dia dah tua, sbb tu dia kecik hati dgn kata2 saya...saya ni dah mcm org bodoh + tongong dah dok cakap sorang2 dgn dia sambil mintak maaf....bila sy tgok dia diam jek, saya pun balik tapi saya sempat jemput dia utk dtg umah saya hr esoknya, sebab saya ade buat makan2 sikit sempena bday muaz dan muiz...tapi, dia tak datang pun...takpe laaa...

sejak dari hari tu sampai hari ini saya tak bertegur lagi dgn cik T,kalau muaz nak main2 dgn cucu cik T kat umah dia pun, menantu dia halau muaz balik.kalau cucu dia main2 kat umah kami, nanti menantu dia datang panggil anak dia balik.menantu cik T dalam pantang anak no 2.dia berpantang kat rumah cik T.menantu cik T dan suaminya )anak cik T yg sulong) adalah senior saya masa belajar di UiTM dulu.

barang2 muaz masih byk lagi di rumah cik T tapi saya malas nak g amik...ntah bilaaa nak amik dan cik T pun tak pulangkan...

bayangkan lah peristiwa ni berlaku before saya g penang berkursus.manalah saya nak letak muaz tu,rasa macam nak bawak dia pg penang aje....cik T mmg telah menyusahkan hidup saya dan saya akan ingat perkara ni...

terbaru cucu dia yg 6 tahun tu bersekolah di pra sekolah muaz...maksudnya menantu dia akan duduk dgn cik T.kl dia tak nak jaga naka saya sbb nak jaga cucu dia, bgtau laa....sy akan caripengasuh lain...ni cakap yg bukan2 dgn muaz, sampai muaz cakap kalau wan mat (laki cik T) mati padan muka nenek T duduk sorang2...aku tak tau laaa sape yg ajar muaz cakap mcm ni...adoyaiii....mula2 dulu, muaz tak nak pergi rumah cik T.dia cakap cik T marah2 jek dia...

so, saya sgt rasa tak best dan rasa mcm nak pindah plak...kenapa kami boleh jadi macam ni...susah kami nanti...tapi nampak gayanya seprti mereka sekeluarga tak dapat nak berbaik dgn kami....dan yg lagi tak best, jiran sebelah kiri saya plak, (cik T belah kanan) pun macam tak baik dgn saya sebab saya selalu tgok dia duduk2borak kat rumah cik T masa saya balik keje...ntah laaa....malas nak fikir....

apa pendapat kawan2???

23 ulasan:

~K Ham~ berkata...

As salam....sedihnya kak ham dengar cite Azian tu...apa yang boleh kak ham katakan byk2 bersabar...jangan sekali2 berdendam dengan bekas pengasuh tu..buat masa ini Azian carilah pengasuh lain. Mungkin ada hikmah disebaliknya yang Allah telah aturkan untuk Azian sekeluarga.

Lina berkata...

ohhh cam tu ke citenya...serba salah jg ek sbb berjiran...xpelah azian insyaAllah pengasuh baru tu lagi bagus

bujal X berkata...

sabar ye kak~~teruskan kehidupan~

kasihibu berkata...

kadang kita ta perasan benda yg kecil dan jujur tu boleh manyakitkan hati orang
harap selepas ni boleh bertegur sapa walupun mungkin tidak baik seperti selalu
dan dapat pengasuh yang baru, atau di hantar ke taska saja.

Sharifah Nadzarah berkata...

firstly sabarr ye yan...
ujian utk yan...
kita semua manusia yg sering melakukan kesilapan....
pendapat kita:
-bagi cik t mungkin dia dah berusia mudah kecik hati..tapi patutnya dia tak boleh buat mcm tu...klu era kita tak professional namanya...kalau tak suka or tak nak jaga..cakap jer terus terang..tak payah nak toce/pulaukan yan & anak2 yan..caranya mcm ada yg menghasut pulak.
- bagi yan pulak..mungkin cara yan bertanya membuatkan dia terasa hati...adakah yan tanya direct jer atau berkias2...
apapun...bila yan dah minta maaf sepatutnya cik t harus ada respon...kalau tak nak jaga sebab kecik hati pun lebih baik ckp terus dgn yan..tak sesuai dia kotorkan pemikiran budak2 hanya semata2 marahkan maknya...
bagi pihak yan..rasanya yan dah buat apa yg perlu(minta maaf)..terpulang pada dia & berdoa pada allah agar dilembutkan hatinya ya yan..
tapi klu dah lembut pun better carik pengasuh lain...takut ada dendam...

yan..harap tak kecik hati pulak dgn komen kita ni tau..sekadar bagi pandangan & pendapat..kita dapat rasakan mcmana nak gi keje klu anak xde org jaga...kita pernah alami.

Tanpa Nama berkata...

salam Yan
tk sepatutnya hbngn yan n c.ti berakhir cam tu.
sbg org muda yan patut cuba amik langkah dulu,gi semula umah dia,minta maaf skali lagi n terangkan hal sbnr.org tua mmg mudah sensitif,tp cpt sejuk klu org muda beralah.
tk baik simpan perasaan.dia pernah berbudi ngan yan, dan pastinya yan pun camtu.
bergaduh senang,tp nk berbaik semula mmg ssh.cuba cdngn saya,klu dia masih tknk berbaik,yan lpskanlah dia dr hidup yan,suatu hari nt dia mesti akan terfikir kesilapan dia tk memaafkan yan.

norma,kuantan

Zie berkata...

meh la kak, mohon dok lam kampus..zie pon nk pindah masuk lam kampus gak awal bulan dua kang..

*ohh..komen yg x membantu rasanya ni..ape2pun, akak kena sabar ye..put urself in her shoes..

miloais milo berkata...

sedaih plak iols baca cerita Yan ni...

tak best sangat2 kan bila jadik macam ni...
apa2 pun - iols rasa elok Yan jumpa lagi sekali cik T tu - mintak maaf lagi sekali... if masih sama jugak... tak apa lah - tak boleh nak paksa kan???

mungkin sekarang ni dia tak boleh nak maafkan Yan - mana tau satu hari ni...

munna berkata...

aduhai...sayangnya boleh jadi mcm ni... apa2 pun bersabarlah yan ye... mungkin ada hikmah di sebaliknya...

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

salam yan...akak rasa pasti kepala yan sangat serabut.akak fhm tu.mungkin cik T sgt2 kecik hati bila ditanya pasal makan tu.sbb mak akak juga mengasuh anak org, bila mereka tny tak mkn ke anak dia semalam blk umah menangis minta mkn kami ternganga, sedangkan anaknya mmg diutamakan. hurm...itu mungkin bahagian cik T punya perasaan. pada hak yan pula, tak salah bertanya, sebab cik T ngan yan sangat akrab, anak pun pernah tinggal tido sana kan? klu tak silap akak yan gi bali pun dia jg anak kan? maaf klu silap. akak tau yan ptg2 mkn waffle dan buka posa sama2. cik t basuk pinggan mcm umah sendiri dah.huhu...sedihnya, akak tau perasaan yan tu.


plg sedih pila minta maaf cakap cam orang tongong tp dia buat tak tau. maruah kita macam sampah. mmg sedih kan? akak pernah minta maaf atas tak tak apa salah akak pd org, yg tiba2 sentap tp dia tak jwb apa pun..sbb tu akak tau apa yg yan rasa. sabarlah yan, Allah maha mengetahui.


mmg pedih, akak tau perasaan yan bila anak2 main sama cucunya, dah la anaknya senior yan juga..saper ya?dr dulu yan tak bg tau saper senior tu..huhu


jiran lain pun sama tarik muka? yan...pindah je lah kalau tak tahan.kebahagiaan hidup tu penting. hari2 nak hadapi benda macam tu bukan mudah. kalau yan kuat, teruskan dan jernihkanlah keadaan. kalau tak kuat, pergi saja dari situ utk dpt ketenangan .mood kita pun akan tak baik kalau nak pk benda2 ni hari2 kan?sabar dan terus sabar. akak doakan yan kuat. planters mana leh melatah. kuat kan?psico sikit je cik T tu...huhu.dia tau yan kuat, sbb tu dia psico yan . doa byk2 ye.

ainnoraini berkata...

sabar ye..yan..kadang2 mmg rasa serba salahkan...cuba la minta maaf lagi sekali kalau itu jalan yg terbaik..

Lelord berkata...

sabar yek yan...maybe org tua cepat terasa hati, mungkin panas hati kejap je kecuali ada yg tolong tambah a.k.a batu apii.

mudahan2 hubungan yan ngan cikT akan baik insyaallah

azieazah berkata...

Yang penting AZIAN dah minta maaf. Janganlah diperbesarkan lagi. Yang penting jangan terpengaruh dengan ceria jiran.

Sebagai orang yg lebih muda, eloklah beralah dengan yg lebih tua..

Semoga selepas ini hubungan itu akan pulih. Tenangkan hati, banyakkan sabar.

Ros berkata...

Salam ziarah,

pendapat Kak Ros la kan,yang lepas tu biarkan lah lepas,tak payah la dok ingat lagi dah,Azian pun dah mintak maaf dah kat dia kan.....

Hati orang tua2 ni memang macam tu lah Azian,depa ni cepat terasa....mungkin selama ni dia sayang kan Muaz dan menganggap Muaz ni macam cucu dia sendiri,tiba2 Azian pi tanya dia soalan yang betoi2 tersentuh hati dia,walau pun kita tak dak niat apa2,tapi dia dah terasa,mungkin dia ingat yang Azian tak percaya kat dia kut dan macam2 lagi yang boleh dia ingat dengan soalan Azian tu.
Kak Ros tak kata Azian bersalah,tapi kadang2 tampa kita sangka dan sedar percakapan kita ni dah melukakan hati orang...

Ya la...Kak Ros tak nafi kan lah...tindakan Cik T pun sebagai orang tua2 ni,dia tak patut jugak lah buat macam tu kan...sepatutnya dia boleh selesaikan masaalah ni dengan cara yang baik

Apa pun maaf lah Kak Ros kalau Azian terasa pulak ngan pendapat Kak Ros ni....harapan Kak Ros semoga tuhan bukak hati dia supaya terima maaf dari Azian tu dan berbaik semula......

Kakzakie berkata...

Jgn marah dgn komen kakak. First of all Yan tak perlulah tanya tak bagi makan. Muaz kan masih kecik... tapi nasi dah jadi bubur...

Kena beralah ajelah Yan... buat baik sebagaimana selalu secara selamba aje. Tapi kalau Yan dah hantar hero tu ke pengasuh lain agak payahlah....

azian berkata...

kak ham...
salam kenal...mmg sy sedih sgt2...tapi....huhuhu

lina...
kak, sy bukan apa, kl tak nak mengasuh anak sy, cakap je laa terus terang....huhuhu

bujal...
akak tgh sabo laa ni, kl tak sabo, nnt ade plak umah org terbako...heheheh

azian berkata...

kasih ibu...
terima kasih...tp tu laa...kita sgt bergantung dgn dia kan...huhuhu


sharifah nadzarah...
terimakasih ye...tapi mmg sedih laa...sbb kite rasa dah tak best dah kl jiran kite mcm tu...huhuhu

norma,
terima kasih...sy cuba jugak nak bercakapdgn dia tp peluang selalunya tak ade...kl boleh sy nak jumpa dia masa menantu dia tak ade...huhuhu

azian berkata...

zie...
hubby akak mana boleh duduk luar dr kawasan rancangan...huhuhu

iols...
tgh tunggu masa yg sesuai nak jumpa dia masa menantu dia tak ade la kak...huhu

kak munna...
harap2 pengakhiran yg baik...sy takut masuk neraka sbb tak baik dgn jiran...huhuhu

azian berkata...

kak lydia...
sy OK jek...dan utk pengetahuan akak, sy mmg bukan org yg mudah nak mintak maaf...tp sebab sy hormat dia sebagai ibu dan sy tak nak lukakan hatinya sbb sy sgt bergantung pada dia...sy tak nak dia kecik hati...lalu sy mintak maaf sesungguhnya dgn dia....tapi tindakannya buat sy sgt2 sedih...huhuhu

kak ain...
tu laaa...adoyaiiii....tgh tunggu masa je nih...huhuhu

kak lela...
tq ye kak...huhuhuhu...sedih laaa...

azian berkata...

kak azie,
kl laa akak ditempat sy...apa yg akak buat...huhuhu????

kak ros...
terima kasih ye kak...sy pun tak sangka jadik begini kak...huhuhu

kak zakie...
nak buat camne....nasi dah jadi bubur kak...tp bubur pun sedap kl letak ayam...hehehe

ummiarissa berkata...

saya beri pendapat ini kerana saya juga mengasuh anak jiran...saya dah lama menjaga budak-budak ni hampir 7 tahun,apa yang saya nak tekankan,kalau biasa pengasuh yang dah biasa mengasuh budak,pasti dia cukup lengkap menjaga budak baik dari segi mandinya,makan minumnya.Seperti saya,tak pernah lagi ibu anak pengasuh bertanya sama ada dah makan ke,dah mandi ke anak dia.Sebab bila dia dah hantar kepada saya,bermakna dia harus percaya saya sudah melengkapi semuanya.Ini pendapat peribadi saya ye Yan mengikut pengalaman saya.tak pastilah pengasuh anak yan bagaimana.saya juga tak salahkan Yan bila Yan sekadar nak bertanya begitu,ye lah niat Yan baik.

Tapi begitulah Yan,mungkin dia orang tua,maka mudah sensitif.Kalau ditanya kepada saya soalan sebegitu,saya tetap menjawab dengan baik.

Along Maklong berkata...

salam yan..
maklong pun macam ummiarissa..
jaga anak jiran.. agak ramai jugak..
ada sorang tu memang selalu tanya anak dia makan ke tak.. bagi maklong dia tanya sekadar ingin tahu.. maklong jawab je.. tak rasa kecik hati pulak.. huhu..
tapi sebagai pengasuh maklong tetap senang hati dengan ibu2 yang percaya sepenuhnya dengan maklong..

pesan maklong.. yan redha jelah.. insya Allah akan dapat pengasuh yang lebih baik.. dan bila agak2 hati cik T dah sejuk nanti cuba2lah berbaik semula.. alah.. orang tua marah ke kecik hati tak lama..

Tanpa Nama berkata...

yan... kalau aku pon terasa... tp aku jenis x simpan punya... cuma mokcik tu dah tua dan perempuan plak mmg la dia terasa... tp takpa amek sebagai pengajaran... pas ni segala percakapan dan perbuatan kena berhati2