Selasa, 31 Januari 2012

Patin Masak Tempoyak - senang aje!!!!



hubby sy sgt suka ikan patin masak tempoyak
jadi, seminggu sekurang kurangnya sekali sy akan masak
dulu selalu buat
tapi selalu tak jadi
heheheheh

sekarang saya dah boleh buat ikut citarasa HUBBY saya
alhamdulilah

semalam balik kije dah lewat...
masak tetap masak

jom layan resipi ikan patin tempoyak AZIAN

Bahan2

2 ekor ikan patin size sederhana
5biji cili besar merah
2inci kunyit hidup
daun kesum secukupnya
1 kuntum bunga kantan
5 cawan air(kl suka pkeat, kurangkan air ye)
5 sudu tempoyak
garam secukup rasa

Cara-Cara:

1. Blend lada dan kunyit dgn 1 cawan air
2. Masukkan bahan blend dlm periuk dan masak
3. Masukkan tempoyak, tambah air lg 4 cawan, daun kesum , bunga kantan dan ikan.
4. masukkan garam secukup rasa, masak sampai ikan masak, reneh lama sikit pun tak pe...




menu mlm tadi....

ikan patin sangkar original rasanya lain ye dgn ikan patin kolam


selamat mencuba!!!

12 ulasan:

Citarasa Rinduan berkata...

yannnnnnnn
awat dok tayang patin??
kak mauuuuuuuuuuuuuuuuuu singgah makan tengahari dik..
boleh?

azian berkata...

kak ayu...
wokeyyyyy, nanti kene g temerloh laaa.cari patin yg ori punya...baru mantopppp....ekekekekekke

kakcik berkata...

Kadang2 nak hilangkan rasa hanyir ikan tu yang susah...

munna berkata...

BARU JE MASAK NI AHAD LEPAS YAN...

mMoOnN aAlLeEaA berkata...

sedapnya...fav. lea n suami gaktu.dulu tak reti buat sekarang ok dah. patin temerlohlah sedap.....

Kakzakie berkata...

Sesaja nak tayang kat kakak ye. Ini En Mamat yg nak makan ke tuan yg masak sebenarnya?

p/s: Dah rindu Muizlah...

azian berkata...

kakcik...
sy selalunya basuh dgn air asam jawa...insyaALLAH tak bau hanyir...kl ikan patin kolam tu bau hanyir kuat....

kak munna...
kite selalu beli kat pasar pagi hr ahad tu...heheheh

mmoonn...
heheheh...ye2...patin temerloh mmg sedap....heheheh

kak zakie...
ni lauk yg kami semua makan...muaz dgn muiz pun makan...sy tak letak cili api sbb tak nak bg pedas, so diorang boleh makan...

p/s meh laa dtg sini...heheheh

Lina berkata...

klu mkn ikan patin sy suka digoreng...klu msk gini sy ambil kuahnya aje hehe

kakchik@ella berkata...

alalalala .. ini feveretttt KC

Melly Octaviana berkata...

sedap nya ikan patin masak tempoyak ini.,memang best di masak dgn nasi hangat.
btw..salam kenal dari melly follower no 306.. ;)

sid sienna berkata...

mencik!! penasaran disini plak.. :)

Cikgu Tie berkata...

Cikgu tie suka sangat makan Ikan Patin kalau dibuat masak lemak cili api. Sedaappp!