Isnin, 18 April 2011

Tangkupan Perahu

kalau g bandung ni tak sah kl tak g tangkupan perahu...ianya adalah sebuah lagenda di bandung.....alah, zaman dulu2 punya citer...dayang sumbi ade anak lelaki bernama sangkuriang...













sangkuriang ni mcm kene halau dgn mak dia, dayang sumbi sbb bunuh seekor anjing. ketika sangkuriang mengelilingi dunia, (kononnya laa...) dan mengembara, dia telah sampai semula ke tempat asalnya dan berjumpa dgn dayang sumbi...disebabkan dayang sumbi ni sgt cantik, lalu sangkuriang pun nak menikah dgn maknya sendiri walaupun dayang sumbi dah bgtau dia yg dia adelah mak kandung sangkuriang, namun , sangkuriang tidak mempercayainya...dayang sumbi tahu yg sangkuriang tu anak dia sbb ade tanda parut pada kepala sangkuriang.nak dijadikan cerita, dayang sumbi pun suh la sangkuriang ni buat perahu dan telaga dalam satu mlm....pendekkan citer, sangkuriang tu tak berjaya...bila dia marah, dia sepak perahu yg dia buat tu, terus tertangkup dekat menjadi Gunung Tangkupan Perahu...sangkuriang???alah, aku tau sampai situ je laaa...heheheheh...










dekat sini, pokok yg boleh tumbuh hanyalah pokok manarasa.pokok lain kompom tak idup...perlu buat kajian atas pokok ni rasanya sbb boleh hidup pada jumlah sulfur yg tinggi...pucuk manarasa ni boleh buat ulam dan awet muda...sbb tu dayang sumbi cantik je sbb selalu mkn pucuk manarasa....buah manarasa pun boleh makan tapi buahnya hanya akan terhasil 3tahun sekali...yg ni aku tak berapa pasti sbb ade org yg cakap pada aku...kl korang tanya aku, pokok yg berbuah ni mesti berbunga dulu, kl berbunga dan capai tahap double fertilization, maksudnya pokok tu dah bersenyawa dan akan hasilkan buah. tapi kl pokok manarasa ni, aku pun tak tau apsal hanya 3 tahun sekali je berbuah...(sila abaikan jika tak faham...heheeh)




@ kawah ratu





ni masa nak menyusur ke kawah ratu





pemandangan dari atas kedai2 yg ada tapi tolonglah jgn beli di sini..harganya mahal...tp kl korang berkemampuan, boleh je nak beli...heheheheh









inilah keajaiban ALLAH...senang je jawapan aku...heheheh...ketika kami di sini, sgt sejuk sekali tapi tak mcm masa kat bedugul, bali...laaagi sejukkk...aku ade gak tanya org2 yg menjual tu ...(tanya je tak beli...) ade tak org pernak jatuh, dia cakap tak pernah...so, lega laaa aku dengar...hehehehhe...layan....




hubby aku cakap, perempuan bandung cantik2 dan kl aku bg dia kawen lg, dia nak kawen dgn perempuan bandung...then...aku pulak cakap....



"ok je kl awak nak kawen dgn perempuan bandung, bolehla sy shopping di bandung selalu..." ayarkkkkk...hehehehhehe





kat belakang ni laa pokok manarasa bukan manohara ok...heheheheh





saya mmg suka seni yg mcm nih....heheheh





ni pun sy suka....





siap boleh berkelah di sini, makan2 tapi wa takde beran kay...





view yg indah semasa menuju ke tangkupan perahu...kamera bukan dslr seperti doc daddy ziyyad itu maka harus hasilnya beginian...heheheheh....lgpun diambil ketika pregio bergerak laju...





p/s apa???lom muntah hijooo lagi???ok2...tunggu selepas ini...capek banget nih...heheheh



(tgh masak pun aku duk pikir nak update blog ni untuk korang...thanks sudi baca...)







7 ulasan:

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Seghonoknya dapat ke sana.



kReen dah puas pujuk abg jalan-jalan ke sana tapi dia tak berapa berkenan sebab dia dah puas ke sana atas urusan kerja dulu.


*kena pujuk lagi nih...

Yan berkata...

wahh... dah bukak cerita ye.. Layan jelah..

azian berkata...

kak reen...
seronok kl shopping...heheheheh...
hubby sy kl ajak g sana lg pun...kompom tak dapat kak!!!!heheheh

azian berkata...

kak yan...
layan je laaaa kak...heheheh...untuk org yg tak pernah sampai sana lg....nnt sy citer kat kawah putih tu...heheheh...

munna berkata...

cantiknya kat sini azian...

azian berkata...

kak munna...
cantik ciptaan Allah kak...
ntah zaman bila ntah dapat g sini lagik...adoyaiii

Nora berkata...

bestnya... boleh jengah blog azian kalau len kali nora nak gi bandung plak... buat reference :)