Jumaat, 4 Mac 2011

Apam Balik



pagi tadi sy sempat menyiapkan apam balik....



resipi dr kak hanieliza dalam buku beliau...senangnya memasak...minuman kuih muih minuman petang tapi aku bantai buat sarapan pagi...pastu kan...aku dah suh hubby bukak tin jagung(bukak tin pun suruh laki ke kak????)...ngupe2nyer...bukan krim jagung yg aku beli...kernel jagung daaaaaa.....takpe2...disbbkan tepung dah bancuh....relax2...kita guna apa yg ader jerrr...aku letak coklat rice gantikan krim jagung tuh...ok...

Bahan A



2 cawan tepung gandum

4 sudu teh serbuk penaik

1/2 sudu teh garam

1/2 cawan gula



Bahan B



2bijik telor

1cawan susu cair

1 cawan air

1/2 cawan minyak




Bahan C



krim jagung 1 tin (sy guna coklat rice)




Cara-cara


1. Satukan bahan A.
2. Dalam mangkuk yg lain, satukan bahan B, pukul sekejap bg bersatu

3. Masukkan ke dalam bahan A

4. Masak guna kuali non stick.

5. Bila dah agak2 nak masak, letakkan coklat rice, kemudian lipat dua.

6. Siap...boleh makan panas2 lagi sedap sbb dah sejuk coklat rice tu kan cair lama2...heheheh


ni tak tau la yg ke berapa...muaz cakap sedap...pastu dah makan 2 keping, boleh dia tanya aku...ummi letak garam tak????(anak sapa la tuh)




ok, mcm ni la nak buatnya yer...yg last tu sbb dah malas...nak g keje kan...aku buat besar2...heheheh



p/s sila abaikan background muaz tu yer...hahahahah!!!!

8 ulasan:

Daddy Ziyyad berkata...

wauuu..rajinnya..:)

selalu saya nak makan apam balik ni mmg beli kat pasar malam aje...ni jenis yg nipis/garing kan..jenis yg tebal tu tau buat tak?

azian berkata...

dr...
kl yg tebal tu kene lebihkanlah bancuhannya, jadikkan tebal sikit...

p/s kl pagi2 nak makan apam balik, mana nak cr pasar mlm plak...heheheh

munna berkata...

bukan main lagi Muaz tersengih tunjuk apam balik dia...

azian berkata...

kak munna...
muaz tu...mmmmm....mmg menyengih je kejenya....heheheh

azieazah berkata...

Ingatkan macam buat Kuih Ketayap, rupanya Apam Balik.

boh jagung kalu, sedap! sedap!

Citarasa Rinduan berkata...

sebenarnya, apam balik nie ada bekas kuali (like kuali walfer)yang tersendiri..
kiranya azian betul2 buat apam balik ikut resepi asli..

tapi bila atas kuali biasa.ala2 ketayap dan lempeng jadinya

kan azian>>????

azian berkata...

kak azie...
mmg sebenarnya letak jagung...tapi takde...huhuhu...

azian berkata...

kak ayu...
ye betulllll!!!!
heheheheheh