Rabu, 23 Mac 2011

Botok-Botok Ikan







Seperti mana yg aku janjikan..aku nak bg resipi botok2 ikan nih...tapikannnn..mintak ampunnnn la ek...aku beria nak salin resipi ni...tapi, org yg nak bg aku resipi tu, biasalah...laki aku cakap, tukang masak ni, susah nak bg kita resipi taw...alah...korang pernah dengar tak kuda lari bunyik cam ne???hah!!!mcm tu laaa....(kudukut...kudukut...kudukut....cuba sebut byk kali, kan kuda lari bunyik cam gini...heheheheh)


tapi, untuk tidak menghampakan korang semua...ni la resipinya yg aku berjaya tulis...huhuhu



Bahan-Bahan


ikan tenggiri

rempah kari daging

bawang besar

bawang putih

santan

kerisik

air asam jawa

daun kunyit

daun kaduk

daun pucuk ubi

daun mengkudu

pucuk betik

daun bebuas

daun melinjau

daun puding

daun semangkuk

daun pisang


Cara-Cara:


1. Bende ni kene bungkus dalam daun pisang, kene campurkan bahan2 kari dan bawang tadi, kemudian salutkan pada ikan...

2. Daun mengkudu diletakkan dahulu kemudian diiukti daun daun lain...



ni antara daun2 yg diguna pakai untuk buat botok2...



mula2 susun dulu daun mengkudu, pastu letak daun2 lain, letak ikan




tutp ikan dgn daun2 lain. letak rempah kari tu sikit pastu letak lagi daun



bungkus mcm ni dan kukus sampai masak....

14 ulasan:

Yan berkata...

Akak siap tanam pokok bebuas tepi rumah.. boleh buat ulam..

Kakzakie berkata...

Kakak tak pernah buat sendiri. Kalau nak makan beli je. Rajin azian buat walau makan cuma berdua. Bujang kecik tu tahu makan ke?...

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

makanan berkhasiat!

DIaNa berkata...

sedap tur botok2.. bak sini satu..

azian berkata...

kak yan..
bagusnya tanam ulam2...sy tanam ulam raja je sbb senang nak idup...heheheh

azian berkata...

kak zakie...
sy tak buat ni, masa balik majidee ade org kat sana yg buat...sy amik gambo jee...heheheh

azian berkata...

kak lydia...
mmg berkhasiat...

azian berkata...

kak D...
mahal taw ni kl beli...satu bungkus rm 7...pdahal ikan kecik je...

ariana's berkata...

sedapnya..favourite akak ni, maklum, org pantai timur..share resepi ye..t. kasih:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

tp nak kek coklat gak...saja je nak buli yan..hak3

azian berkata...

ariana,s...
oooo, org pantai timur pun suka jugak ye botok2 nih..hehehe

azian berkata...

kak lydia...
minggu ni nak buat 4 bijik kek...org tempah...akak nak tempah gak ke???wuihhh, jauh nak anto tuhhh...hehehhe

Sharifah Nadzarah berkata...

assalam azian..alamak lmbt la nak komen..bz bangat..ni adu terliur tgok botk2 tu..seingat kiter la..last buat masa ngandung anak no 2..skrg dah masuk 4 tahun..ish lama tu..nak kene buat ni..hihi..suke3

azian berkata...

sharifah...
wassalam...
heheheheh...sy nak buat tapi daun2 tu susah nak jumpa kat sini..heheheh