Isnin, 28 Mac 2011

Sambal Setan



hohoho....jgn terkezuuutttt...mmg namanya sambal setan sbb pedassssss....ni sambal bali sebenarnya...dah lama bercita cita nak buat...dan akhirnya semalam berjaya buat...resipi ni dapat dr kak yan (nama kami sama....heheheh)...rugi korang tak cuba nih.....tapi aku buat kureng pedass la sbb hubby aku tak makan pedas2 nih...ikut selera masing2 nak capai suhu kepedasan berapa yek...lagi byk lombok rawit, lagi le pedass...heheheh




sebenarnya aku masak ni sbb ade students aku dtg umah...geng2 cari ikan kat sungai...heheheh...nnt aku share entri kami g tangkap ikan kat ladang...biasalah...ladangkan byk kolam...byk sungai...ikan pun byk....ni aku masak ikan talapia lemak...sayur kacang...ikan talapia tu aku goreng dulu....tgok, ade ikan keli sekalik...aku tak mkn ikan talapia sbb...tetttttt...ni pun aku cerita nnt2 laaa....



Bahan-Bahan:



cili merah (blend, suku dr jumlah tu di tumbuk)



lombok rawit (cili api/padi/cabai) blend



bawang kecil (blend)



bawang putih (tumbuk)



garam



gula



Cara-Cara:



1. Panaskan minyak dlm jumlah yg banyak, masukkan bawang putih, bila dah kuning sikit, masukkan bawang, cili2, garam & gula. Tumis sampai masak, sampai jadik pekat gituh...senang kan...

16 ulasan:

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

as salam..ingat yan dah mkn talapia..kah2.mujur akak mengelat x pergi masa direndam dulu...kalau tak sampai sekarang akak merana tak mkn talapia.jgn cerita bab tu...tp kalau nak cerita.sila letak gambar KG Botak sekali...femes la dia..hihi

azian berkata...

hahahahhaha....
kgin tu tak kawen2 lagi taw..dah kene maki gaknya dgn ramai junior2....tak makan la talapia walaupun talapia tu di bela oleh jiran yan di belakan umah dia...heheheh

Daddy Ziyyad berkata...

ngeri betul nama sambal ni..ekekeke..

nasib baik bukan 'sambal jin ifrit!'

IbuAmirAmirah ;P berkata...

hahahahha...
jgn jd setan lepas makan sambal tu dahlah..hahah

kat kg kite ade sambal lanun..hehe

akuanakpahang berkata...

Assalam, aduh lapar nyer saya tengah hari nie :)

azian berkata...

doc..
namanya setan sbb pedas sgt...ni kata kak yan...hehehe...

azian berkata...

dib...kompom ar aku tak mkn kl pas mkn sambal ni jadik setan...kl lanun tu ok lg kot...hehehehe

azian berkata...

AAP...
g la mkn...kang tiba2...
tis ...tis...tis...ayaq liur kluaq...heheheh

munna berkata...

takut pula nak makan sambal ni.. sadis je namanya...

pena rozie berkata...

salam... X suka la sambal pedas2 ni...

azian berkata...

kak munna...
ni sambal bali yg di panggil sambal setan...sbb pedas sgt, tapi sy buat lebihkan gula...tak berapa pedas laa...heheheh

azian berkata...

pena rozie...
sebelom kawen, sy suka makan pedas2...tapi dah kawen dgn org yg tak suka pedas nih, terpaksa la ikut selera dia...hehehhe...so, yg ni tak pedas sgt...

anntaj berkata...

mesti peads giler ni..nama pun pedas!

azian berkata...

anntaj...
yg ni tak pedas sbb sy letak gula lebih sikit...heheheh...hubby tak suka pedas2...

azieazah berkata...

Aduhhh... talapia bakar dan keli.

Semua tu paberet Kak Azie tau. Sengaja jer dia menggoda ek.

Yan berkata...

Wah!! dah menyetan ye Azian..hee.. kalau nak pedas mmg kena banyak rawit nya. tp kalau tak nak, sikit je lah.. kalau dah sambal tak pedas, bukan sambal lah kan..he.e..