Khamis, 26 Mei 2011

Mari Kenal Pokok-Pokok Ini



jika melawat ke Mardi, macam2 jenis pokok yg anda akan dapat lihat...di sini pelbagai tanaman beriklim sejuk (sejuk laaa) boleh didapati di sini...jom lihat pokok2 yg sukar di tanam di belakang rumah kita...heheheh


pokok epal



bayam jenis ni la yg popeye makan utk jd kuat...



kailan yg dah tua sehingga mengeluarkan bunga...cantik bunga kailan ni...yg ni boleh la tanam blakang umah yek...



pokok kentang...sy pernah tanam ni...hehehehe...hidup tp buahnya kecik2



pokok carrot...jiran sy ade tanam tp tak jadik sgt...



kohl rabi...tak suka makan ni...



brussel sprout....tak suka gak tp org kata sedap...



asparagus...i likeeee



rosemary...kat umah ade yg flake jek



mcm ni al rupanya pokok oregano



pokok silverdust...mmg cantik utk hiasan



cili hiasan bentuk bulat ni mmg cantik...



pokok thyme.....buat telo dadar letak daun ni sikit, sedap, tp hubby tak suka...terlalu rasa herba....heheheh



hah, ni pokok pudina...



ni daun basil dan jugak parsley...alangkah indahnya dunia jika pokok2 ni semua ade kat belakang umah aku....mmmmm...

25 ulasan:

Maya Mayana berkata...

dh balik dr bercuti ke azian?ni kat cameron ke?emm byk nye pokok2 yg azian tahu...dr pokok ni :)

azian berkata...

maya...
sy g cameron balik hr jek...hehehe...pokok2 ni semua ade nama yg mardi tagged kan...sy mmg suka pokok2...heheheh

bersama kak Es berkata...

banyak herbs kak es suka parsley tu..
cantik kan..

boleh tanam kat dalam pasu tak..
boleh hidup ke , yan ?

Melur Jelita berkata...

Suka suka suka

Tq Azian jelita!

Daddy Ziyyad berkata...

ni Mardi CH yang kat belakang sekolah tu ker? rasa rasanya saya pernah melawat satu taman(tak sure Mardi ke apa)...gambar avatar ziyyad ni pun di ambil dalam taman tu

munna berkata...

bestnya gi Mardi ni...tgk epal tu yg tak tertahan rasanya....jomlah kita pindah duduk CM Yan.. takdelah beli yg dah dikeringkan herba2 tu...

p/s : Kebun Mardi ni sapa2 je ke boleh masuk...

Kakzakie berkata...

Yan... ada beli ke pokok-pokok tu?... Ada jual benih dia ke? En. Muhamad mesti pandai jaga pokok kan dia expert....:)

nyanyisunyi berkata...

dah puluh tahu tk pegi Cameron Highlands..mesti bnayk perubahan dan best klaau dpt pegi.

MulutPayau berkata...

Seronoknya kalau pokok2 tu ada belakang umah kita yer...selalu jugak ke CH..Tapi tak pernah snggah d kebun MARDI..

Daddy Ziyyad berkata...

Azian, ni pasal KFC tu..jangan mudah terpengaruh..KFC dah lama dibeli oleh JCorp...dan disini ada penjelasan di sebalik isu melibatkan halal haram ni...baca lah..

http://aididmuaddib.blogspot.com/2011/05/kfc-dan-secret-recipe-haram-makanlah.html

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

br tau camner pokok epal.dan beberapa pokok yg akak tak pernah tgk tq yan

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Tak perasan pulak Mardi di CH tu. Kebanyakan herbs yang ada tu semua kering dan dalam botol aje kat rumah.

seronok kalau belakang rumah ada semua tu. kReen sanggup berhenti kerja layan tanam-tanaman..

Citarasa Rinduan berkata...

adeh!!!!!!
kalau azian tak syer entry nie.. mmg tak kenal pokok2 yang asli, batangnya... dahannya..

Yan berkata...

suka tgk basil dan parsley.. macam gebus je..

azian berkata...

kak es...
boleh tanam di pasu tapi kat cameron je laaa...umah kita tak leh...huhuhu...

azian berkata...

MJ...
saya suka awak...awak suka sy tak????


oooo...awak suka 3 x yek....

hehehhehe

azian berkata...

doc...
tu la mardi...heheheh...tq ye share dgn sy link tu tp gaya bahasa penulis tu tak berapa suka laaa....mcm kasar sgt...tp very informative laa....byk yg sy tau dr blog dia...tq tq tq...

azian berkata...

kak munna...
sy pun suka kl dapat duduk sana tp rumah sana mahal...mardi tu sape2 pun boleh masuk termasuk hr ahad dan sabtu...tp kene bayar....dulu2 free jek...skrang ni dia buat cantik2 bg org dtg, mungkin sbb tu la kene bayar....

azian berkata...

kak zakie...
semua anak pokok ade di jual di mardi cuma kl kita bawak balik, takut tak hidup jek....huhuhu...

itu incik muhammad tau jaga kelapa sawit jek....hehehhe

azian berkata...

nyanyi sunyi...
tolongggggggg la pg ....hehhehehe


dah byk yg berubah...mcm2 ada.....hehhehehe

azian berkata...

kak lydia ku....

berkongsi gambar ni mmg suka sy kak...hehehhe...

ilmu ni kl kita sebarkan, lg dapat pahala...

azian berkata...

mulut payau...
nnt kl g CH, jgn lupa singgah mardi yek...best taw!!!

azian berkata...

kak reen...
sy pun byk yg kering...flakes jek...huhu..

azian berkata...

kak ayu...
dgn gambo br la kita leh dapat lihat kl tak dapat tgok sendiri kan tp ade jek org yg tak suka blog sy sbb byk sgt gambo...huhuhu

azian berkata...

kak yan...
sy pun suka kak...
parsley tu mmg gebus gebas betul...nak petik pun rasa syg...(ade hati tu nak petik...hahahahha)