Sabtu, 28 Mei 2011

Spagetti Carbonara


hari jumaat lepas sy telah merajinkan diri utk buat carbonara....bila sy tau pengasuh muiz nak balik kampung, sy balik ke rumah dan kukuskan kek coklat utknya...tiba2 nampak plak spagetti dlm laci dan rasa dah lama tak masak spagetti...hehehhe...intro baekkk punya....


aku masak sbb teringat kat kawan aku yg nak sgt mkn masakan aku...tetapi malangnya hanya seorang aje yg dapat merasa...sorg lg dah nak balik kampung...tak pe laaa...takde rejeki dia kan....len kali boleh masak lg...





tapawe besar tu nak bg kat pengasuh muiz...



resipi amik dr buku kak hanieliza...Senangnya Memasak....Masakan Barat....


dlm buku kak hanieliza tu guna fettucinne tp aku hanya ade spagetti ajekk....resipi bawah ni aku dah godeh2 yek...


Bahan-bahan:


i bungkus spagetti direbus hingga lembut


2 sudu butter


1 cawan susu segar


1 tin cendawan butang potong ikut suka


1 labu bawang besar potong dadu


1 ulas bawang putih dicincang


125 g keju cheddar potong kecil


100g parmesan


1 sudu oregano


1 sudu parsley (flake aje)


1 kiub pati ayam


ayam secukupnya


brokoli secukupnya


udang secukupnya



Cara- Cara:


1. Spagetti tu bila dah lembut toskan kemudian masukkan butter dlm spagetti tu agar nnt tak lekat.


2. Panaskan minyak, tumis bawang2 sehingga wangi.


3. Masukkan cendawan, ayam, brokoli dan susu segar,kacau...


4. Masukkan oregano dan parsley serta kiub ayam.


5.Masukkan keju cheddar. Masak hingga pekat.


6. Tuangkan spagetti ke dalam pinggan dan tabur parmesan.Siap!!!!ai2 cip!!!!



selamat mencuba!!!!



10 ulasan:

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

ermmm sedapnyer yan..bg akak sepiring yan

Citarasa Rinduan berkata...

wah.....
mana kak ayu punya??

ShashaCatering berkata...

Sedap sedap. Nak sikit ;)

nyanyisunyi berkata...

akak suka juga spageti carbonaara ni tp kalau buat resepinya simple je..tapi anak2 tk berapa suka makan tu yg malas nk buat

munna berkata...

tak pernah lagi mencuba buat style carbonara ni...

azian berkata...

kak lydia...
nak ke???alahai ....

kak ayu...
akak punya kene dtg jengka dulu br sy buatkan...hehehe

nyanyi sunyi...
suami sy tak suka carbonara nih, tu yg sy buat bg kat org jek...huhu

azian berkata...

shasha...
heheheh...buat catering ye???mesti pandai masak nih...hehehe

kak munna...
senang jek kak...sedap pun sedap...bg mereka yg suka cheese laa...hehehe

Kakzakie berkata...

Sesekali makan spegetti. Muaz dah hantar balik kg?...

azian berkata...

kak zakie...
dah kak...kami sampai mlm td...eh, pagi td...hehehe

bersama kak Es berkata...

teringin nak buat tapi selalu tak cukup bahan ..huhu