Ahad, 22 Mei 2011

Begedil bukan Berdegil



ok...tadi dah bgtau kan tak masak sbb nak makan kat luar...(huh, janji tinggal janji je laki aku tu taw....)...kami ni kat umah tunggu2 la hubby balik sbb dia yg ajak mkn kat luar...kul 12 tak lik lg, 12.30, aku dah start masak nasik, kul 12.45, aku kuarkan bebola daging...kul 1 jek...hubby balik...aku cakap, kita mkn kat umah je laaaaa....hmmmmm....




masak la sup bebola daging ....ok, dah abis dah bebola2 nih...kang asyik bebola jek...semalam pun bebola gak tp buat tom yam...(ni aku ikut kak azie azah sbb dia cakap dia buat tom yam...)


masak telo dadar dgn sambal kicap....abis citerrrr




kl masak sup ni kan, agak kureng la bila takde begedil...begedil taw...bukan berdegil...hehehhe



ok, ni resipi aku syok sendiri yg buat...heheheh....kl Cik T yg buat, dia letak jintan laa, lada hitam laaa....aku ni buat ikut mana yg senang dan cepat jek...





Bahan- Bahan:



4 biji kentang di goreng





3 keping daging burger (masuk dlm mocrowave sekejap)







sedikit serbuk kari



sedikit daun sup



garam secukup rasa (sy letak sikit sbb daging burger tu pun dah ade rasa masin)



telur 1 biji





Cara-Cara:



1. Tumbuk kentang yg telah di goreng begitu jua dgn daging burger.Masukkan ke dalam mangkuk.



2. Masukkan daun sup, serbuk kari dan garam di dalam mangkuk tadi dan gaulkan mesra, pastikan tangan dah dibasuh ye...hehehhe...ramas2kan dia biar mesra.



3. Kemudian, bentukkan ikut suka, kl nak buat bulat2 pun boleh, kl yg mahir sikit nak buat bentuk kereta pun boleh....ikut suka...sy suka buat kecik2 dan leper tapi sbb td kan nak makan cepat,hehhe...faham2 je la yek...






4. Ok, dah siap dibentukkan, panaskan kuali, tuang minyak. Bila dah panas, celup begedil dlm telur (telur tu pukul sikit mcm nak buat telo dadar) pastu goreng...jgn goreng lama2, agak jek...kang rentung plak...heheh




5. OK, siap dahhh








p/s hubby cakap, mcmne nak siap masak, sekejap2 amik gambo, sekejap2 amik gambo....hmmmmm....




yg ni aku buat dapat 15 bijik...kl nak byk kentang, lebihkan laa kentang, kl nak byk daging lebihkan laa daging...kl masak spageti, aku suka buat meatball mcm gini jek tp daging burger byk...senang kan???

12 ulasan:

ZanaNordin berkata...

fuh....sedap tu begedil makan ngan sup......
leh try ler buat sendiri lepas nie...

thnanks for sharing yerk

bersama kak Es berkata...

orang kalau dah rajin kannn..
habis semua dalam dapur tu dia godak. Pastu jadik lah sesuatu yang sangat indah di tekak...


isshh..ghajin sungguh haiihh

nuwairani ismail berkata...

salam ziarah kak...x pernah pulak sy buat letak serbuk kari.mesti lagi wangi kan? bleh try letak serbuk kari la pasni.

azian berkata...

zana...
ok...cuba2....hehehe...senang jek....

azian berkata...

kak es...
bukan rajin, tp dah mmg itu le kerojenya...hehehhe

azian berkata...

nuwairani....
kl letak serbuk kari lg sedap...ade rasa kari2 sikit...

munna berkata...

kak munna selalu rebus je kentang tu klu nak buat begedil...

azian berkata...

kak munna...
kawan sy pun buat cam tu...tp sy dah terbiasa lak goreng....hehehe

azieazah berkata...

Ohhh baru Kak Azie tahu buat bergedil tu guna daging burger. Pastu siap masak sekejap dulu ya. Mesti lagi sedap tu, kan?

Kak Azie guna daging cincang jer selama ni. Pasni bleh try cara Azian.

Termasuklah, cara dia yang “kejap kejap ambik gambor!” hehehehe

azian berkata...

kak azie...
kl nak guna daging cincang pun boleh jugak...ikut citarasa masing2...heheheh

pastu jgn lupa....kejap2 amik gambo ek...hehehehhe

Lina berkata...

mudahnya resepi begedil tu bole lar cuba nanti

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

akak pun kdg2 guna daging berger jek yan.tp akak tak letak serbuk kari pun.mmg mudah dan anak beranak suka.sedap kan yan!alahai..soto takkan sempurna tanpa bergedil...tp diri berdegil takmo rajin2 membuatnyer